Welcome to the future - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Maaike Siegel - WaarBenJij.nu Welcome to the future - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Maaike Siegel - WaarBenJij.nu

Welcome to the future

Door: maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

12 Maart 2013 | Indonesië, Kuta

Gisteren hebben we hier voor de tweede keer Nieuw Jaar gevierd (Nyepi) Al dagen lang werd de villa gek gemaakt met het getingel van klokkenspellen en gongs om de ceremonies te oefenen en zijn de pleintjes volgezet met enorme sculpturen en nu was het eindelijk zover!
S 'ochtends met angst en beven voor de drukte met de scooter vertrokken naar Kuta. De drukte bleek mee te vallen, sterker nog, de anders zo drukke straten vol taxi's en scootertjes was nu totaal leeg en werd streng bewaakt door de politie.

De ceremonies voor het nieuwe jaar bleken pas s avonds te beginnen, dus na de hele dag rondtouren zijn we rond vijf uur in Seminyak neergestreken. Onze willekeurig uitgezochte plekje op de hoek van de straat bleek recht voor de ceremonie. Die begon om half zes met muziek (alle instrumenten waren gewoon midden op de weg gezet) en een traditionele drakendans. De hele gemeenschap was in witte kledij met bijpassende sarong en was op straat gaan zitten. Halverwege klonk er echter een indringende gil. Een man ging staan en begon te trillen alsof hij een epileptische aanval kreeg. Hij stak zijn armen strak in de lucht en liet zich zonder kijken achterover vallen. Meer mensen begonnen te gillen en te schokken, alsof ze in trance waren. Super vreemd en echt wel een kippenvel momentje. Ze werden naar de draak gebracht en daarna de tempel ingesleept. Super freaky.

Na een tijdje wachten begon er een optocht met de sculpturen die ze al dagen aan het maken waren. De zogenaamde Ogoh-Ogoh's. Alles werd uit de kast gehaald om het publiek te imponeren. De drie meter hoge poppen werden opgetild door hun team en dansten de menigte in, gevolgt met een optocht van fakkels en muziek.
Het verhaal gaat dat in zo'n Ogoh-Ogoh een slechte geest schuilt en daarom worden ze na een optocht ook verbrand aan zee, zodat de slechte geesten kunnen worden meegenomen door de wind. Dit duurde alleen nog uren in Seminyak en we besloten om de scooter te stappen richting huis... Dat hadden we gedacht, om de haverklap kwamen we weer een optocht van Ogoh-Ogoh's tegen (en die dingen beslaan de hele weg) en net toen we echt vast kwamen te zitten bleken de twee beelden waarachter we reden naar zee te werden gebracht. Bingo!
Wij natuurlijk van de scooter af en daar gingen ze, de zo mooi gemaakte beelden werden voor onze neus in vuur en vlam gezet. Wauw!

Met de hele sfeer nog in onze gedachten is het nu rust dag (zen) van zonsopgang tot zonsopgang mag je niet butien de hekken van het huis komen, anders wordt je zolang Nyepi duurt opgepakt door speciaal aangestelde 'beschermers' die wel buiten mogen lopen. Je mag geen stroom gebruiken (stiekem toch) en geen werk doen. Alle hindoeïstische mensen zijn deze dag vrij en we zijn met alleen onze kokkin en haar man (Islamitisch). Een heerlijk dagje rust. Buiten is het stikdonker, maar we hebben net een uurtje naar de melkweg gekeken, want door het gebrek aan licht is hier het hele melkwegstelsel, van schorpioen tot grote beer, te zien. Erg mooi.

Happy 2070 everyone!

• 12 Maart 2013 - 14:20

Erik:

2070: Zo, nu niet alleen wereldreiziger maar ook nog tijdreiziger! Hoe is het daar in de toekomst...

• 12 Maart 2013 - 16:33

Ina En Oma:

Ziet er indrukwekkend uit, wat weer een ervaring!
    Wat is het hier dan saai....
    Wel sneeuw.

• 14 Maart 2013 - 11:36

Cor:

Hoi Maaike,
    Met plezier je belevenissen gelezen t.a.v.het nieuwe jaar.
    Ik zou zeggen: veel heil en zegen. Blijft echter de prangende vraag: "hebben jullie ook olie-bollen gebakken?
    Mijn nieuwe auto op de lange weg uitgeprobeerd. Bevalt goed. Trekt alleen wat langzaam op.
    Maar is hij eenmaal op gang, dan loopt hij als een hazewind.
    maaik ik ga verder met mijn klussen, veel plezier daar in de oost. Hol de kop d'r Veur.
    Opa