school - school en nog meer school - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Maaike Siegel - WaarBenJij.nu school - school en nog meer school - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Maaike Siegel - WaarBenJij.nu

school - school en nog meer school

Door: maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

12 Februari 2013 | Indonesië, Kuta

Vorige week maandag hebben we onze aller eerste schooldag gehad. We staan om 8 uur op om baantjes te trekken (hopen dat we dit volhouden) en worden om 20 voor 10 opgehaald met een minibusje. De school bestaat uit een enorme universiteit met verschillende gebouwen en faculteiten, waarvan 1 aan Stenden behoort.
Samen met de studenten Event worden we in het auditorium onthaald waar we worden voorgesteld aan de leraren en worden begroet met een echte, traditionele Indonesische dans. Ook wordt er een soort van offer aan ons geschonken. Een enorme berg van rijst en peper, omringd door de vier smaken (zoet, zuur, zout en bitter) die de verschillende 'smaken van het leven' voorstellen wordt tevoorschijn getoverd en symbolisch aan een van de leerlingen geschonken.
Daarna volgt er een rondleiding door het gebouw, maar voor ons 8 is het gedaan met de pret en na de lunch worden we al onthaald met een heus hoorcollege van 3 uur over strategic management. Welcome to strategic!
We zitten nog met 8 andere mede studenten in de module, deze wonen hier al een tijdje en zijn speciaal naar Bali gekomen om de opleiding te doen. Ons klasje bestaat nu uit twee zweden, een paar duitsers, een Nederlands meisje dat hier is gaan wonen, een balinees en een Brits/Indisch meisje.
De volgende schooldag wordt pas echt duidelijk, dit wordt heel hard werken! Vrijdag staat de eerste presentatie al op het programma en de week erna mogen er al een paar veslagen worden ingeleverd. Oeps.

Tussen ons studiewerk door (we zijn twee dagen vrij per week) gaan Tietia en ik een middagje naar het strand, waar we na een uurtje al wegbranden en proberen we bij een lokaal marktje te komen. Het marktje dat we bedoelden wordt geinterpeteerd als supermarkt, waar we dus ook prompt door de taxi worden afgezet. Oke.. Gelukkig weten we enigzins de weg en besluiten we een stukje te lopen. Terwijl de brommers en auto's toeterend langs ons heen zoeven wagen we ons richting de markt. Nu merk je pas hoe ongelovelijk warm het is. Bijna niet te doen. Maar we vinden het marktje!
We zijn de enige westerlingen en worden aangestaard alsof we aliëns zijn. Overal ligt rauw vlees, groente, vis in de zon te dampen. Vliegen worden weggeslagen met een paar veertjes aan een stokje en de Balinezen zijn drukker bezig met ons nastaren en lachen dan met hun waar.
We tikken twee mooie, geweven sjawls op de kop voor 5 euro per stuk en besluiten dan toch maar weer terug te gaan. Terug de boeken in.

• 12 Februari 2013 - 16:16

Jan-Peter Siegel:

Hey Maaike,

Lees dat je ook nog sportief bezig bent. Heb je een grote cultuur shock gehad? Ik ga deze site bij mijn favorieten zetten kan ik je een beetje volgen daar aan de andere kant van de wereld. Zo te zien heb je mooi weer daar. Hier is het rond het vriespunt en sneeuwt het af en toe. Dus echt geen weer om baantjes te trekken in een openlucht zwembad.
    Ik hoop binnenkort nog meer te lezen over je avonturen.

Groetjes
    Jan-Peter

• 12 Februari 2013 - 19:05

Ina:

Hallo lieverd,
    Gezellig om weer wat van je te lezen. Heb het vanmiddag samen met oma gelezen en de foto's bekeken.
    Wat een andere wereld.... Ik ga zo op de fiets door de kou, voor het eerst sinds lang weer volleyballen. Maar zo'n zwembad waar je vanwege de hitte wel in moet... Wie weet, volgene week gaan we beslissen of we je op komen zoeken.
    Liefs xxx

• 12 Februari 2013 - 20:24

Marjolein:

Heel veel succes schat, het gaat je vast lukken! Echt super om je blog te lezen en we moeten snel even skypen!

• 13 Februari 2013 - 10:16

Anne:

He zuster!
    Wat dacht je.. baantjes trekken om 8 uur smorgens ;) luilekkerland hoor, ik begin al om 8 uur met werken! Gaan dit weekend wel even weer skypen. Hoop dat het lukt met school en no stress, dat doen de Balinezen vast ook niet.
    Ik krijg een mailtje aldoor als je iets op je blog post dus zo krijg ik je updates!
    Succes nog even!
    liefs uit A'dam!X